Opis projektu
CELE:
- stworzenie przestrzeni sparzającej budowaniu relacji
- rozbudzanie kreatywności uczniów
-zapewnienie prywatnej przestrzeni do wyciszenia emocji
Tematyka przestrzeni edukacyjnych zyskuje na znaczeniu –zarówno wśród nauczycieli jak i uczniów oraz ich rodziców. Ostatnie doświadczenia czasu pandemii, jeszcze mocnej ukazały wagę przestrzeni do uczenia się oraz spotkań rówieśniczych. Prof. Andrzej Janowski w książce "Uczeń w teatrze życia szkolnego" pisze o tym w następujący sposób:
"Szkolne pomieszczenia można podzielić na te, które można określić mianem sceny, i te, które można nazwać kulisami. To rozróżnienie jest bardzo istotne, ponieważ ludzie inaczej zachowują się na scenie, inaczej za „kulisami”. „Sceną” z punktu widzenia szkoły jest oczywiście klasa (…) Na scenie trzeba poprawnie odegrać to, co od każdego z uczestników interakcji jest oczekiwane przez formalnie pojęty „przepis roli” – nauczyciela lub ucznia. Ale poza sceną istnieją jeszcze kulisy – dla uczniów kulisami bywa boisko, toaleta, korytarze. Tu aktor po zejściu ze sceny może odpocząć,
zrelaksować się, rozruszać, na chwilę zapomnieć o tym, co jest uroczyście odgrywane na scenie w czasie lekcji. (…) Nie tylko uczniowie potrzebują kulis. Potrzebują ich także nauczyciele. Kulisy są niezbędne, by człowiek mógł się na chwile odseparować i odpocząć od wyraźnie określonych wymagań, jakie narzuca scena. "
Przytoczony fragment książki, obrazowo wskazuje to - na czym zależy społeczności Szkoły Podstawowej w Głuchowie. Pragniemy tworzyć przestrzeń do budowania relacji uczeń - uczeń, uczeń nauczyciel, nauczyciel - rodzic. Nowoczesne, kreatywnie urządzone otoczeniu sprzyja budowaniu więzi, odpowiedzialności oraz określaniu wspólnego celu - jakim niewątpliwie jest nauka mętności interpersonalnych i budowanie kompetencji społecznych naszych uczniów.
Otwartość przestrzeni fizycznej sprzyja lepszej komunikacji i wspólnej pracy, a nawet kształtowaniu nowych relacji uczniów z nauczycielami i uczniów między sobą. Zachęca do twórczości grupowej (happeningów i flash mobów), publicznej aktywności, występów, zebrań samorządu, spotkań grup projektowych i innych zgromadzeń. W takich warunkach kształtuje się kultura demokratyczna – potrzebne jest przyjazne miejsce i postawa uczennic i uczniów – współobywateli decydujących o klasowych i szkolnych sprawach i mających realne prawo zabrania
głosu. Tak powstawała demokracja na greckiej agorze, tak może rodzić się w każdej wspólnej przestrzeni, w szkole również
W publikacji "Szkoła dobrze zaprojektowana: standardy architektoniczne i funkcjonalne dla szkół podstawowych i zespołów szkolno-przedszkolnych m.st. Warszawy" wyróżniono następujące cechy przestrzeni: połączenie przestrzeni edukacji, rekreacji i komunikacji na korytarzach; elementy mobilne i przesuwane, które umożliwiają łatwą zmianę układu przestrzeni, np. ruchome ścianki i kurtyny; modułowe stoliki, siedziska; wykorzystanie rozwiązań interakcyjnych, w których użytkownik każdorazowo współdecyduje o przestrzeni, personalizuje ją; przestrzeń edukacyjna nie ogranicza się do pracowni i sal zajęciowych, ale wychodzi na korytarze (np. kącik czytelniczy, kącik gier) czy do strefy rekreacji, odpoczynku, komunikacji; układ przestrzenny sprzyja nawiązywaniu relacji i uczeniu się w zespołach i grupach, np. okrągłe blaty stolików, mobilne meble, sprzęt sportowy do zajęć grupowych, przytulne kąciki do rozmów.
Takie oto nowoczesne rozwiązania w przestrzeni pragniemy wprowadzić w naszej szkole.